SKŁADANIE WNIOSKU O WYDANIE PRAWA JAZDY ORAZ REJESTRACJĘ, CZASOWĄ REJESTRACJĘ I WYREJESTROWANIE POJAZDU DROGĄ ELEKTRONICZNĄ
Wniosek drogą elektroniczną można złożyć po zalogowaniu się do systemu Elektronicznej Skrzynki Podawczej dostępnej na stronie: Elektroniczna Skrzynka Podawcza PWPW
Przed skorzystaniem z Elektronicznej Skrzynki Podawczej należy zapoznać się z treścią Regulaminu.
Do połączenia z elektroniczną skrzynką podawczą zaleca się stosowanie przeglądarki Mozilla Firefox lub Internet Explorer w możliwie najnowszej wersji.
Podczas próby skorzystania z w/w adresu w programie Mozilla Firefox może ukazać się komunikat o zagrożeniu w postaci niezaufanego połączenia. Należy wówczas wybrać opcję „Rozumiem zagrożenie”, a następnie nacisnąć przycisk „Dodaj wyjątek” i potwierdzić wyjątek bezpieczeństwa.
W przypadku przeglądarki Internet Explorer przed skorzystaniem ze strony skrzynki podawczej należy odpowiednio skonfigurować przeglądarkę. W tym celu należy wejść do menu „Narzędzia” i wybrać pozycję „Opcje internetowe”. Na zakładce „Zaawansowane”, w sekcji „Zabezpieczenia” należy upewnić się, że są zaznaczone opcje: „Użyj SSL 2.0”, „Użyj SSL 3.0”, „Użyj TLS 1.0”.
Elektroniczna forma złożenia dotyczy wniosków o:
Wymagania techniczne dla dokumentów dołączanych w postaci elektronicznej
Dla załączników do wniosków (o wydanie prawa jazdy) przesyłanych do systemu KIEROWCA wymagane są następujące parametry minimalne:
Dla załączników do wniosków (o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdów) przesyłanych do systemu POJAZD wymagane są następujące parametry minimalne:
Aby przesłać do urzędu wniosek drogą elektroniczną należy go uprzednio podpisać wykorzystując podpis elektroniczny z ważnym CERTYFIKATEM KWALIFIKOWANYM w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262) lub PROFIL ZAUFANY portalu ePUAP.
Lista kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne znajduje się na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji:
Profil zaufany uzyskać można bezpłatnie na portalu ePUAP:
Informacja dotycząca procedury oraz wymaganych dokumentów
Do wniosku osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy dołącza, w formacie i zgodnie z wymaganiami podanymi przez Starostwo Powiatowe w Tarnowie w kartach usług dostępnych na stronach internetowych BIP: PRAWA JAZDY zeskanowane dokumenty, wymagane przepisami ustawy o kierujących pojazdami wraz z załączonym potwierdzeniem elektronicznym dokonania przelewu wymaganych opłat albo zeskanowanym dowodem wpłaty tych opłat.
Dokumenty wymagane w poszczególnych przypadkach dotyczących wydania prawa jazdy:
Uwaga: Jeżeli prawo jazdy nie jest określone w konwencjach o ruchu drogowym (konwencja podpisana w Genewie dnia 19 września 1949 r. i konwencja sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.), dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest złożenie z wynikiem pozytywnym części teoretycznej egzaminu państwowego.
Zgodnie z § 23 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 poz. 231) osoba składająca wniosek elektroniczny, odbierając prawo jazdy osobiście, dostarcza do organu, do którego złożyła wniosek:
Zgodnie z § 23 ust. 6 prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny nie może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
Dokumenty wymagane w poszczególnych przypadkach rejestracji pojazdów:
Do wniosku w sprawie czasowej rejestracji pojazdu właściciel pojazdu dołącza, w formacie i zgodnie z wymaganiami podanymi przez Starostwo Powiatowe w Tarnowie w kartach usług dostępnych na stronie internetowej BIP: REJESTRACJA POJAZDÓW, zeskanowane dokumenty (wszystkie wypełnione strony), wymagane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wraz z załączonym potwierdzeniem elektronicznym dokonania przelewu wymaganych opłat albo zeskanowanym dowodem wpłaty tych opłat oraz zdjęcia tablic rejestracyjnych wykonane techniką cyfrową.
W przypadku złożenia drogą elektroniczną, przez właściciela pojazdu, wniosku nieodpowiadającego wzorowi i wymaganiom lub niezałączenia wszystkich wymaganych dokumentów i dowodu opłat, o konieczności dokonania uzupełnienia dokumentów i opłat drogą elektroniczną właściciela pojazdu zawiadamia się drogą elektroniczną.
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu drogą elektroniczną wniosku zgodnie z wymaganiami, właściciel pojazdu wzywany jest drogą elektroniczną na adres internetowy, z którego przesłał wniosek, do przekazania oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych – z informacją i wyznaczonym właścicielowi pojazdu terminem przekazania tych dokumentów i tablic (tablicy) rejestracyjnych, oraz odbioru pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tymczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych.
Przekazanie przez właściciela pojazdu do Starostwa Powiatowego w Tarnowie oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych może być dokonane pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.
Po ich otrzymaniu i zweryfikowaniu Starosta może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać pozwolenie czasowe, zalegalizowane tymczasowe tablice (tablicę) rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu – pocztą
za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.
Do wniosku w sprawie rejestracji pojazdu właściciel pojazdu dołącza, w formacie i zgodnie z wymaganiami podanymi przez Starostwo Powiatowe w Tarnowie w kartach usług dostępnych na stronie internetowej BIP: REJESTRACJA POJAZDÓW, zeskanowane dokumenty (wszystkie wypełnione strony), wymagane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wraz z załączonym potwierdzeniem elektronicznym dokonania przelewu wymaganych opłat albo zeskanowanym dowodem wpłaty tych opłat oraz zdjęcia tablic rejestracyjnych wykonane techniką cyfrową.
W przypadku złożenia drogą elektroniczną, przez właściciela pojazdu, wniosku nieodpowiadającego wzorowi i wymaganiom lub niezałączenia wszystkich wymaganych dokumentów i dowodu opłat, o konieczności dokonania uzupełnienia dokumentów i opłat drogą elektroniczną właściciela pojazdu zawiadamia się drogą elektroniczną.
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu drogą elektroniczną wniosku zgodnie z wymaganiami, właściciel pojazdu wzywany jest drogą elektroniczną na adres internetowy, z którego przesłał wniosek, do przekazania oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych – z informacją i wyznaczonym właścicielowi pojazdu terminem przekazania tych dokumentów i tablic (tablicy) rejestracyjnych, oraz odbioru pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tymczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych.
Przekazanie przez właściciela pojazdu do Starostwa Powiatowego w Tarnowie oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych może być dokonane pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.
Po ich otrzymaniu i zweryfikowaniu Starosta może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać pozwolenie czasowe, zalegalizowane tymczasowe tablice (tablicę) rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu – pocztą
za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.
Starosta wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną do odbioru w tym organie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i decyzji o rejestracji pojazdu albo po uzgodnieniu z właścicielem pojazdu drogą elektroniczną przesyła te dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu. Starosta wydaje te dokumenty po dokonaniu przez właściciela pojazdu zwrotu do organu pozwolenia czasowego lub po otrzymaniu pozwolenia czasowego pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela.
Do wniosku w sprawie wyrejestrowania pojazdu właściciel pojazdu dołącza, w formacie i zgodnie z wymaganiami podanymi przez Starostwo Powiatowe w Tarnowie w kartach usług dostępnych na stronie internetowej BIP: REJESTRACJA POJAZDÓW, zeskanowane dokumenty (wszystkie wypełnione strony), wymagane przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wraz z załączonym potwierdzeniem elektronicznym dokonania przelewu wymaganych opłat albo zeskanowanym dowodem wpłaty tych opłat oraz zdjęcia tablic rejestracyjnych wykonane techniką cyfrową.
W przypadku złożenia drogą elektroniczną, przez właściciela pojazdu, wniosku nieodpowiadającego wzorowi i wymaganiom lub niezałączenia wszystkich wymaganych dokumentów i dowodu opłat, o konieczności dokonania uzupełnienia dokumentów i opłat drogą elektroniczną właściciela pojazdu zawiadamia się drogą elektroniczną.
W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu drogą elektroniczną wniosku zgodnie z wymaganiami, właściciel pojazdu wzywany jest drogą elektroniczną na adres internetowy, z którego przesłał wniosek, do przekazania oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych – z informacją i wyznaczonym właścicielowi pojazdu terminem przekazania tych dokumentów i tablic (tablicy) rejestracyjnych, oraz odbioru pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tymczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych.
Przekazanie przez właściciela pojazdu do Starostwa Powiatowego w Tarnowie oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych może być dokonane pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.
Starosta wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną do odbioru decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, albo po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu przesyła decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu pocztą za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela.
Podstawy prawne: